Le festival de Spannungen, invention de Lars Vogt, serait-il en passe de devenir le Marlboro européen ? Les éditions se suivent, agrégeant progressivement la fine fleur des instrumentistes de la nouvelle génération. Cette fois c’est autour d’Aaron Pisan, dont j’avais tant aimé le récital de début chez Naïve (sa Wanderer Fantasie !) que s’assemblent cinq instruments à cordes pour une des merveilles les moins courue de la musique de chambre de Mendelssohn, le Sextuor pour piano et quintette de cordes à deux altos qu’il écrivit dans sa quinzième année. L’ouvrage expose tout la syntaxe qui fera le miel de sa musique de chambre, entre classicisme formel et invention harmonique romantique héritée de Carl Maria von Weber. Tous les enjeux de cette partition à la Janus, où la trame médiane est prépondérante – les deux altos y veillent colorant le tout d’une lumière subtile – sont compris ici à la perfection, le piano du jeune autrichien entrainant le petit orchestre de cordes avec lequel il mène une joute joyeuse, dispensant un giocoso où le souvenir du sourire de Mozart n’est jamais très loin. Complément : le Sextuor de Penderecki, œuvre longuette qui me tombe des mains, et où ne parait pas Aaron Pilsan…. Pour cette partition rare du jeune Mendelssohn, si finement rendue, l’album est imbattable, et qui sait ? Vous aimerez peut-être l’opus du Polonais (Discophilia - Artalinna.com). (Jean-Charles Hoffelé) The work’s high opus number should not mislead us: Mendelssohn composed his Sextet for piano and five strings when he was only fifteen yea rs old. ...... Here one will not yet find innovative wr iting of the caliber of what Mendelssohn would soon produce in t he Octet or in the Overture to “A Midsummer Night’s Dream”. Louis Spohr and Hummel still hold sway as c onventional musical models, but at least the agile Menuetto exudes Mendelssohnian flair, rushing on by with the grace of a fairy. Mendelssohn biographer Eric Wern er described this work as a “miniature chamber concert o for the piano, contrasting the latter with the fi ve other instruments. Starting in the 1980s, Penderecki abandoned all ava nt-garde tendencies and has been increasingly using the music of the 19th and early 20th centuries as his models. This likewise applies to the Clarinet Sextet, premièred in the year 2000 in Vien na .... With a generous playing time of 35 minutes, t he work presents itself as a reminiscence of great Slavic c omposers of the 20th century. Here one can easily d etect Penderecki’s penchant for Stravinsky, even more so for Bartók and, above all, for Shostakovich .... The colossally lengthy final movement, Larghetto, takes up a melan cholic tone similar to late Shostakovich, but witho ut the latter’s eschatological sense of forlornness.... Each of them is given a series of technically rewarding tasks: the figurations, admittedly, are entirely traditional, without the slightest avant-garde pretension. As Pe nderecki once put it himself: “I am, of course, a Slavic composer who is mainly interested in communicating his emot ions through musical expression.
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